Anul acesta va apărea documentarul despre Napster, un serviciu lansat la finalul anilor '90 şi care a pornit o revoluţie pe Internet. A fost în parte reţea socială şi în parte serviciu care a învăţat utilizatorii că muzica poate fi şi gratuită.
Documentarul „Downloaded“ prezintă povestea Napster, un serviciu pornit de un actual investitor Facebook şi prietenul său, Shawn Fanning, care a pornit pe Internet revoluţia muzicii gratuite. Dar cei doi nu s-au oprit aici, aveau o întreagă teorie despre cum va arăta industria tehnologiei în câţiva ani şi în anumite privinţe au avut dreptate. Documentarul a avut premiera săptămâna trecută la festivalul SXSW, scrie The Independent.
Sean Parker şi Shawn Fanning sunt doi melomani, se poate spune, iar din această pasiune au pornit Napster. Ei vedeau o lume întreagă conectată prin diverse aparate, în special telefoane, la baze de date cu muzică. Acum, i se spune music streaming prin Internet, dar atunci era doar o viziune utopică. Atunci este vorba de anul 1999, an în care a debutat Napster.
Parker şi Fanning, la 17, respectiv 18 ani, au fondat Napster, o comunitate online cu utilizatori care ascultau muzică gratuit, fără să trebuiască să-şi cumpere CD-ul trupei preferate şi să fie limitaţi la acele 10 sau 20 de melodii. „Dintr-o dată, aceşti artişti pe care îi idolatrizam păreau că ne-ar vrea morţi“, a declarat Fanning. De ce morţi? Pentru prejudiciile financiare aduse, Napster fiind inamicul public numărul 1 al industriei muzicale nord-americane. Ofensiva a fost condusă de Metallica şi Dr. Dre.
Deşi n-au dorit acest lucru, Parker şi Fanning au reinventat industria muzicală, iar la vârful serviciului Napster acesta a ajuns la 26 de milioane de utilizatori. „În 1998, exista deja tehnologia pentru a avea ceva similar iTunes sau pentru a avea un serviciu de streaming, dar casele de discuri nu erau prea deschis