Un specialist in economie din Norvegia considera ca pretul biletelor de avion ar trebui sa fie stabilit in functie de greutatea corporala a pasagerilor.
Bharat P. Bhatta, profesor de economie la Universitatea Sogn og Fjordane din Norvegia, propune trei modele de tarif in functie de greutate, care "ar aduce beneficii semnificative companiilor aeriene, pasagerilor, dar si intregii societati", potrivit CNN.
In lucrarea sa, publicata in Journal of Revenue and Pricing Management (Revista de Management al Veniturilor si Tarifelor), Bhatta a notat ca "reducerea unui kilogram din greutatea unei aeronave cu pasageri duce la economisirea anuala a unei cantitati de combustibil in valoare de 3.000 de dolari, dar si la reducerea emisiilor de dioxid de carbon".
Expertul a amintit in lucrarea sa de o initiativa a operatorului de zbor Air Canada, care a renuntat la vestele de salvare, facand fiecare avion sa fie mai usor cu 25 de kilograme.
De asemenea, acesta a mai vorbit despre practica unor companii low-cost, care taxeaza in plus bagajele mari si le impun persoanele supraponderale sa cumpere doua bilete.
Bhatta a eleborat trei variante de metode de tarifare. Conform primului model, pretul biletului este calculat in functie de greutate. Astfel, greutatea corporala si cea a bagajului sunt adunate, iar tariful calatoriei este calculat "pe kilogram".
In acest caz, un pasager care cantareste 100 de kilograme si are 20 de kilograme de bagaj va plati dublu fata de o persoana de 50 de kilograme cu un bagaj de 10 kilograme.
Al doilea model presupune stabilirea unui pret standard pentru o anumita greutate, la care se aplica o reducere calculata "pe kilogram" in cazul persoanelor slabe si o suprataxa, tot "pe kilogram", in cazul celor supraponderale.
A treia varianta se refera tot la stabilirea u