Este această ecuaţie valabilă pentru următoarea perioadă financiară 2014-2020 ? Slaba gestionare a fondurilor europene plus un proces de regionalizare realizat în grabă şi ineficient poate accentua apariţia actelor de corupţie la nivel regional și poate adânci sărăcia în unele zone din România. Lipsa de impact a Programului Operaţional Regional (POR) la reducerea disparităţilor regionale în perioada 2007-2011 ne obligă să ne punem următoarele întrebări : Va ajuta pe viitor regionalizarea la o guvernare eificientă la nivel regional? Va contribui aceasta la consolidarea capacităţii adminstrative care să permită o mai bună absorbţie a fondurilor europene şi o reducere a disparităţilor între regiuni şi in interiorul regiunilor? Voi încerca să răspund la aceste întrebări printr-o analiză împărţită în două articole despre fonduri europene, dezvoltare regională, regionalizare şi corupţie.
Dezvoltarea regională 2007-2013
Un studiu elaborat de Societatea Academică Română (SAR), arată că disparităţile intra- și interregionale au crescut în perioada 2004-2012, deşi acestea trebuiau să scadă, potrivit obiectivelor Planului Naţional de Dezvoltare şi a Cadrului Naţional Strategic de Referinţă. Slaba gestionare a fondurilor europene în general, coroborată cu lipsa puterii de decizie a Agenţiilor de
Dezvoltare Regională în procesul de management, precum şi cu problemele de planificare şi implementare au dus la lipsa unui impact semnificativ al fondurilor europene asupra dezvoltării economice a regiunilor româneşti. Raportul SAR pentru 2013 subliniază importanţa capacităţii administrative, susţinând ca cea mai bună strategie de creştere economică este buna guvernare.
Obiectivul strategic al Programului Operațional Regional (POR) constă în sprijinirea unei dezvoltări economice, sociale, echilibrate teritorial și durabile a Regiunilor României, core