Un recent studiu Eurobarometru a fost dedicat (în februarie 2012) angajamentului europenilor în democraţia participativǎ. Ca şi celelalte anchete realizate sub aceastǎ siglǎ, au fost utilizate eşantioane reprezentative pentru fiecare din cele 27 de state membre ale UE, interesul pentru tematicǎ fiind sporit de posibilitatea analizǎrii diferenţelor dintre opiniile exprimate în diferite ţǎri.
Un prim capitol analizeazǎ percepţiile asupra organizaţiilor neguvernamentale şi asociaţiilor. Cei mai mulţi respondenţi considerǎ cǎ ONG-urile pot influenţa deciziile, mai ales la nivel local (75%), naţional (70%) şi ceva mai puţin la nivelul UE (53%). Trebuie remarcat cǎ, la toate trei întrebǎrile, românii înregistreazǎ proporţii ale rǎspunsurilor pozitive superioare mediei europene (79% pentru nivelul local, 76% pentru cel naţional, 71% pentru cel european).
Opiniile europenilor sunt divizate asupra afirmaţiei “Cetǎţenii europeni nu au nevoie de asemenea tipuri de organizaţii, ei dispun de alte mijloace pentru a influenţa luarea deciziilor politice”: 41% sunt de acord, 52% împotrivǎ (deci, o relativǎ majoritate favorabilǎ utilitǎţii ONG-urilor). În România, raportul între cele douǎ opinii este inversat, 51% fiind de acord cu ea (cel mai pare procentaj din UE) şi 40% împotrivǎ. De remarcat cǎ celelalte ţǎri în care majoritatea respondenţilor au negat utilitatea ONG-urilor (Grecia, Bulgaria, Portugalia, Cipru) sunt, poate nu întâmplǎtor, ţǎri “cu probleme”.
Cu toate acestea, 66% dintre români declarǎ cǎ împǎrtǎşesc valorile şi interesele unor organizaţii şi cǎ au încredere cǎ acestea acţioneazǎ corect pentru influenţarea deciziilor politice. Gradul de ataşament al românilor faţǎ de ONG-uri pare superior majoritǎţii europenilor, care au rǎspuns afirmativ la întrebare doar în proporţie de 59%. Contradicţia e evidentǎ: românii spun cǎ sunt ataşaţi de valorile ONG