Aproape 13% din cele mai populare jocuri de Android conțin reclame agresive care pot trimite numărul de telefon al utilizatorilor către terți, relevă un studiu realizat de Bitdefender, liderul pieței românești de soluții antivirus, pe 130.000 de aplicații.
Deși publicitatea este prin definiție inofensivă, reclamele agresive pot fi folosite pentru a colecta cantități uriașe de date personale ce sunt vândute sau distribuite ulterior companiilor de publicitate sau altor entități, fără a informa utilizatorul în mod explicit cu privire la acest lucru.
Este cazul jocului Speed Parking 3D, pe locul 35 în Google Play în topul celor mai descărcate aplicații gratuite în România, cu peste 4 milioane de utilizatori activi. Aplicația solicită diverse informații de care poate sau poate să nu aibă nevoie pentru funcționare, printre care și numărul de telefon. Potrivit descrierii din Google Play, ’’aplicația determină numărul de telefon și ID-ul de gadget, dacă un apel este activ, precum și numărul de la distanță conectat printr-un apel’’.
Această funcție a jocului îl expune nu doar pe utilizator, dar și pe prietenii acestuia, persoane cu care el vorbește la telefon. În plus, programul îi înregistrează și adresa de email.
’’Reclamele agresive reprezintă cea mai recentă metodă de colectare a datelor personale în scopul realizării unor profiluri complete de utilizatori. Acestea sunt cu atât mai valoroase cu cât conțin mai multe informații despre o anumită persoană. În Google Play sunt mai mult de 500.000 de aplicații. V-ați întrebat câte dintre ele vă respectă dreptul la intimitate?’’, spune Cătălin Coșoi, Chief Security Researcher, Bitdefender.
O tactică de marketing tot mai des folosită este abordarea directă a potențialilor clienți prin trimiterea de SMS-uri promoționale. Numerele de telefon incluse în astfel de campanii nu sunt întotdeauna ale unor c