Singurul producător de tractoare din România se luptă cu concurenţa, cu birocraţia şi cu ignoranţa statului faţă de dificultăţile producătorilor autohtoni din sectoare-cheie ale economiei. Fabrica din Craiova intenţionează să exporte tractoare în Irak, Iran şi Africa. Tractoarele „made in Craiova“ sunt concepute cu AC în cabină.
Fondată în 1848, fabrica de Maşini Agricole şi Tractoare (MAT SA Craiova) a rămas de ceva vreme singurul producător de tractoare din România şi al doilea producător de utilaje agricole din ţară. MAT a fost privatizat în urmă cu câţiva ani, iar investitorul care s-a „înhămat“ la modernizarea fabricii şi la continuarea producţiei de tractoare şi maşini agricole a fost Autocora SRL din Alexandria, judeţul Teleorman. În prezent, MAT SA Craiova produce 50-70 de tractoare pe an şi lucrează cu 260 de angajaţi, care există atât în fabrica din Craiova, cât şi dispersaţi peste tot în ţară, pe unde există service-uri mobile şi depozite de piese de schimb.
Concurenţa, piaţa, preţurile
Deţinătorul companiei, Dănel Dinu, care este atât directorul general, cât şi preşedintele Consiliului de Administraţie, susţine că producătorii români din sectoarele-cheie ale României ar trebui să fie încurajaţi de stat: „Ca să menţii angajaţii, ca să produci plusvaloare, trebuie să existe facilităţi fiscale care să îl ajute pe cel care produce, aşa cum există în Occident, unde sunt încurajate produsele fabricate în ţările respective. Ar trebui să plătim contribuţii mai mici la stat, ca să supravieţuim“.
Concurenţa pe piaţa de profil este acerbă, mai ales că în ţară au intrat tot felul de tractoare chinezeşti, la preţuri derizorii. În plus, piaţa utilajelor agricole second-hand este agreată de micii fermieri, care îşi permit utilaje la mâna a doua pentru cele 50-100 de hectare pe care le lucrează.
Un tractor nou - o concepţie sprijinită de in