Timp de o saptamana, intre 19 si 26 martie 2013, am fost la Paris, la Salonul de Carte, la Centrul National al Cartii, la Biblioteca Nationala a Frantei si la Biroul International al Editorilor Francezi. Am avut intalniri profesionale la varf in aceste institutii fundamentale pentru cultura Frantei si am putut, astfel, sa iau pulsul industriei editoriale din orasul luminilor.
Doua informatii mi s-au parut emblematice: 90% dintre francezi au obiceiuri de lectura, in timp ce Romania este pe ultimul loc in Europa la consumul de carte; Franta are o politica eficienta si coerenta pentru stimularea lecturii de la cele mai fragede varste, o dovada in acest sens sunt cele peste 14 000 de titluri anuale pentru prescolari, scolari si liceeni (ceva mai mult decat titlurile romanesti aparute intr-un an!). Ministerul Educatiei, Centrul National al Cartii, Biblioteca Nationala a Frantei, dar si cele peste 3 000 de biblioteci franceze, au programe pentru sustinerea permanenta a publicului pentru carte si pentru lectura. Oficialitatile franceze au ramas fara cuvinte atunci cand au aflat ca editorii romani isi difuzeaza si isi promoveaza singuri titlurile prin scoli si licee! In Franta, la Ministerul Educatiei, exista o comisie de specialisti care face o selectie pentru a cumpara titlurile dedicate copiilor si adolescentilor. La noi, bibliotecile scolare ca, de altfel, si cele judetene, nu au bani de achizitii si, atunci cand ii au, achizitiile se fac dupa ureche sau dupa interesele triburilor locale si culturale! Daca institutiile noastre cu atributii culturale si educationale (Ministerul Culturii, Ministerul Educatiei, in mod special!) nu vor realiza o strategie de promovare a lecturii de la cele mai mici varste, analfabetismul va deveni un fenomen social de masa si va naste un paradox cumplit: cu cat vom avea mai multi absolventi de bacalaureat si de facultate cu atat pr