Să ”alergi”, zilnic, sute de kilometri pe șoselele din România, o mașină care să ducă elevii la școală, pur și simplu nu rentează. Reparațiile și mentenanța costă mai mult decât microbuzul, arată un raport realizat de Avocatul Poporului, iar copiilor nu le rămâne decât două soluții: ori renunță la educație, ori se trezesc cu noaptea-n cap și o iau pe jos, până la școală.
Iar ca toți copiii să fie transportați la ore, ar fi nevoie de 40% mai multe microbuze decât există în prezent.
"Se estimează că achiziţionarea microbuzelor necesare se va face în următorii patru ani (dintr-un număr de 100 de localităţi din judeţul Iaşi, 61 au solicitat microbuze; în judeţul Vaslui - un oraş şi 30 de comune solicită 37 de microbuze, iar aceste din urmă comune nu au niciun microbuz)", se arată în raport.
O altă concluzie desprinsă din acest raport a fost și că întreţinerea mașinilor școlare depăşeşte, adesea, valoarea de piaţă a microbuzelor, iar costurile cu asigurările RCA, combustibil şi salarizarea şoferilor nu pot fi susţinute din bugetul local. În plus, distanțele enorm de mari până la școală (de exemplu, în comuna Fălciu, judeţul Vaslui, 380 de kilometri pe zi)ajung să uzeze rapid microbuzele, cauzând decalaje în programul copiilor. În document se mai arată că nu există criterii reglementate de lege pentru prioritizarea sau repartizarea mijloacelor de transport elevi.
Avocatul Poporului arată că, în acest context, există risc crescut de abandon şcolar care, potrivit estimărilor UE, în România a ajuns la peste 16 la sută.
Printre soluțiile propuse de instituţia Avocatul Poporului la aceste probleme se numără alocarea a minimum şase la sută din produsul intern brut (PIB) al anului respectiv, modificarea prevederilor articolului 19 din lege, în sensul diferenţierii numărului de elevi din mediul urban de cel din mediul rural, finanţarea învăţământului preu