Deşi şi-au propus ca noua formulă a taxei de poluare denumită “timbru de mediu” să stimuleze cumpărarea de maşini noi, la câteva săptămâni după ce legea a intrat în vigoare, piaţa autovehiculelor second-hand, cât şi pe cea a maşinilor ieşite pe poarta fabricii, este blocată. Dacă guvernanţii ne-au asigurat în repetate rânduri că, pentru maşinile Euro 3 şi Euro 4, contravaloarea timbrului de mediu este în medie cu 10 – 15 la sută mai mare prin comparaţie cu taxa auto anterioară, lucrurile sunt mult mai grave. Practic, în majoritatea cazurilor, pentru maşinile deja înmatriculate în România şi pentru care se plătesc impozite, timbrul de mediu reprezintă un procent considerabil din valoarea de piaţă a maşinii, în anumite cazuri chiar depăşind-o. În acest fel şi cu această taxă în vigoare, actualii proprietari de autovehicule sunt obligaţi de stat să păstreze maşinile pe care deja le deţin.
Odată cu intrarea în vigoare a OUG 9/2013 care prevede plata unui “timbru de mediu” la înmatricularea maşinilor şi care a înlocuit vechea taxă auto, s-a creat o întreagă nebuloasă ce persistă şi acum. Introducerea timbrului de mediu a dus la un blocaj al pieţei auto second-hand şi noi, în condiţiile în care masinile Euro 3 si Euro 4 reprezintă cea mai consistentă pondere dintre maşinile înmatriculate în România. Potrivit şefului Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatricularea Vehiculelor (SPCRPCIV) Sălaj, Remus Stanciu, dacă în urmă cu câteva săptămâni se înmatriculau, în medie, zilnic, circa 50 de autovehiculele, odată cu introducerea “timbrului de mediu” numărul a ajuns la aproximativ 20. Cu alte cuvinte, noua taxă nu a făcut altceva decât să reducă numărul de înmatriculări la mai mult de jumătate. Şi acesta este doar începutul…
Pe piaţa auto sălăjeană, ca de altfel la nivelul întregii ţări, cele mai multe autovehicule au o vechime între 6 şi