Auditorii de la Curtea de Conturiau descoperit un „haos total“ în evidenţele contabile ale instituţiile teatral-concertistice din subordinea Ministerului Culturii.
Controlorii au verificat opt din cele 16 instituţii din subordinea Ministerului Culturii. Cea mai gravă situaţie pare a fi la Opera Naţională, care, potrivit raportului de audit, a ratat în 2012 venituri de 3,9 milioane de lei şi nu le-a achitat salariaţilor peste 600.000 de lei ajutoare materiale oferite de stat, având în acelaşi timp 130 de funcţii vacante.
Printre cheltuielile nejustificate, auditorii au descoperit 106.000 de lei pentru băuturi alcoolice. „Dacă o sticlă costă 40-50 de lei, reiese că aţi cumpărat 2.000 de sticle de votcă. Aţi încărcat sistemul de încălzire?“, a fost curios preşedintele Curţii de Conturi, Serafim Urechean.
„Am avut invitaţi de peste hotare, zilele teatrului...“, a explicat contabilul-şef al instituţiei, Claudia Puşcaş, care mai spune că toţi banii au ajuns la salariaţi, chiar dacă nu au fost trecuţi ca ajutor material.
„Nu suntem mai sfinţi ca Papa de la Roma“
De asemenea, suprafaţa unor spaţii date în chirie de Operă a fost micşorată în acte, astfel încât unii agenţi economici au plătit mai puţin pentru arendă. Imobilele teatrului nu au fost inventariate şi estimate la valoarea lor de piaţă. „Dacă nu aveţi acte, să nu se întâmple aşa ca vreun «gentelman» să pună mâna pe terenuri şi bunuri materiale. Oameni buni, gândiţi-vă foarte bine că o să rămâneţi cu pielea goală!“, a avertizat Urechean.
„Învăţăm din mers. Cine nu încearcă nu greşeşte. Nu suntem noi mai sfinţi decât Papa de la Roma“, s-a justificat directoarea Operei, Valeria Şeican. Potrivit ei, cele 17,4 milioane de lei primite în 2012 de la stat nu au fost suficiente nici pentru salarii, cheltuielile instituţiei ridicându-se la 24 de milioane de lei. Diferenţa a fost acoperită