De la cântărirea şi stabilirea taxelor pentru bagaje şi până la aplicarea aceluiaşi procedeu în cazul oamenilor nu este decât un singur pas.
Cel puţin asta este sugestia unui economist norvegian care a recomandat recent ca preţul biletului de avion să fie calculat în funcţie de greutatea pasagerului, relatează CNN. Baharat P. Bhatta, profesor de economie, propune trei modele despre care spune că „ar avea beneficii semnificative pentru companiile aeriene, pentru pasageri şi pentru societate, în general“.
În lucrarea sa, publicată în „Journal of Revenue and Pricing Management“, Bhatta arată că „reducerea cu un kilogram a greutăţii unui avion va duce la economisirea de combustibil în valoare de 3.000 de dolari pe an şi la o diminuare a emisiilor de dioxid de carbon“.
El a oferit exemplul Air Canada, companie care a înlăturat vestele de salvare din avioane pentru ca aeronavele să fie mai uşoare cu 25 de kilograme, dar există şi alte iniţiative, anumite companii obligând pasagerii supraponderali să rezerve două locuri.
„Taxarea în funcţie de greutate şi spaţiu este un principiu universal acceptat şi în alte domenii“, spune Bhatta. „Cum greutatea şi spaţiul sunt mult mai importante în transportul aerian decât în alte tipuri de transport, companiile ar trebui să ia asta în considerare când stabilesc preţul biletelor“.
Cele trei modele ale sale, bazate pe principiul „plăteşti cât cântăreşti“, sunt:
Greutatea totală: Greutatea pasagerului şi a bagajului sunt cumulate, iar taxa este aplicată la kilogram. În acest caz, un pasager care cântăreşte 100 de kilograme şi are un bagaj de 20 de kilograme va plăti dublu faţă de unul care cântăreşte 50 de kilograme, iar bagajul său are 10 kilograme.
Preţ de pornire şi taxă suplimentară: Preţul de pornire este stabilit, iar pasagerii subponderali beneficiază de o reducere, în timp ce persoanele supr