Un proiect de lege aflat pe masa Guvernului propune introducerea obligativităţii de a aplica marca de stat în cadrul tuturor operaţiunilor cu metale sau pietre preţioase. Este o propunere care ar aduce prejudicii semnificative bijutierilor dar şi clienţilor acestora, apreciază avocaţii de la Ionescu şi Sava SCA
Pe orice bijuterie din aur vândută în România se vor aplica, în mod obligatoriu, un număr impresionant de însemne, dacă se va decide adoptarea proiectului de lege pentru modificarea şi completarea OUG nr. 190/2000. Este vorba de marca de stat, marca de responsabilitate, marca de trasabilitate, şi marca de titlu. “ Aplicarea mai multor mărci pe bijuterii, în special pe cele de dimensiuni mici (ex. pe tija unor cercei), sau care au aplicate deja mărci mai vechi, se va dovedi, în mod practic, imposibilă. Ca o consecinţă suplimentară, operatorul este expus riscului deteriorării obiectelor în timpul marcării.”, arată Otilia Sava, partener la casa de avocatură Ionescu şi Sava. Potrivit avocatului, menţinerea caracterului obligatoriu al mărcii de stat reprezintă o modalitate de creare a unui monopol de stat în acest domeniu, instituind în acelaşi timp o barieră comercială nejustificată”.
Studiu de caz. Timp şi bani aruncaţi în vânt
Potrivit proiectului de lege, marcarea cu marca de stat durează 15 zile, existând şi posibilitatea soluţionării urgenţelor într-un termen de 5 zile, in schimbul unei taxe mai mari. Pentru a sublinia implicaţiile acestei măsuri, cei de la Ionescu şi Sava aduc şi un studiu de caz:
• Dacă un bijutier din Turnu Măgurele are o comandă urgentă de două verighete în valoare de 500 – 600 lei, trebuie să se deplaseze la Bucureşti pentru aplicarea mărcii de stat. Vor fi cel puţin două drumuri, o dată ca să le aducă şi a doua oară să le ridice, în condiţiile în care carburantul auto costă în jur de 25