Maria Grapini, ministrul delegat pentru I.M.M., Turism şi Mediu de Afaceri, a lansat pe pagina personală de Facebook un concurs de idei pentru alegerea unui nou brand turistic al României. Şi a cerut opinii despre actualul brand care, susţine aceasta, nu sunt pozitive. Aducerea în discuţie, acum, a acestei probleme şi în contextul în care s-a făcut, este eronată, inportună şi riscă să ne coste. Mult.
1.E adevărat, brandul turistic al României a stârnit suficiente polemici, controverse, din momentul în care a fost anunţat până multă vreme după aceea. Dar nici nu paote fi contestat faptul că o decizie de o asemenea importanţă nu se ia în baza unui sondaj de opinie făcut pe Facebook, care nu este de fapt sondaj de opinie. Aşa-zisul puls luat pe reţeaua de socializare nu poate duce la o diagnoză corectă, cu atât mai mult cu cât majoritatea prietenilor virtuali sunt fie prieteni, cunoştinţe ale posesorului de profil, fie oameni care aderă la aceeaşi scală de valori, care au opţiuni politice similare. Şi atunci e previzibil că opiniile despre actualul brand turistic, realizat în timpul ministeriatului Elenei Udrea, nu pot fi “pozitive” în accepţiunea susţinătorilor politici ai doamnei Grapini, actualul posesor al mandatului ministerial de la Turism. Aşa am putea raporta eficacitatea lui la "Premiul de excelenţă" pe care România l-a primit, în 2011, la Târgul de turism de la München, unde a fost apreciată tocmai această identitate vizual a brandului naţional de turism.
2. Mai mult de 13 milioane de euro, bani provenind din fonduri europene, au fost cheltuiţi deja, în perioada 2010 - 2012, pentru crearea şi promovarea brandului turistic al României. Doar crearea brandului în sine, care conţine celebra şi intens controversata frunză, a costat peste 800.000 de euro. Iar strategia de promovare, pe care România este obligată să o implementeze până în 2016, după