Acum 40 de ani a fost făcut primul apel telefonic cu un telefon celular mobil. Cristian Popescu, director general Cisco România, analizează acest moment în exclusivitate pentru „Adevărul”.
În această primăvara se împlinesc 40 de ani de la primul apel telefonic public de pe un telefon celular mobil. Pe 3 aprilie 1973, Martin Cooper, pe atunci director general al Diviziei de Sisteme de Comunicare din cadrul Motorola, l-a sunat pe un reprezentant al Bell Labs (companie concurentă), de pe o stradă din New York. Acel apel a marcat începutul unei noi ere. Telefonul domnului Cooper cântărea 900 de grame, asigura un timp de convorbire de 30 de minute şi costa aproximativ 4.000 de dolari.
Deşi comunicarea mobilă a evoluat considerabil în ultimii 40 de ani, de abia începem să-i explorăm potenţialul real. Dispozitivele conectate, cum ar fi smartphone-urile, tabletele şi laptopurile sunt omniprezente, iar numărul lor continuă să crească puternic. Conform unui studiu Cisco, în 2017 vor exista 8,6 miliarde de dispozitive mobile.
Primul apel de pe un telefon celular este un punct de referinţă pentru o analiză a evoluţiei ecosistemului mobil din ultimii 40 de ani şi a modului în care inovaţiile la nivelul reţelelor de comunicaţii vor reuşi să pună bazele viitorului comunicării mobile. O reţea inteligentă şi un ecosistem de jucători – inclusiv Cisco – au contribuit la configurarea serviciilor de mobilitate în ultimii 40 de ani. Iar lucrurile se schimbă rapid, pentru a răspunde cererii tot mai mare de dispozitive conectate.
Primul apel din România
În România, istoria telefoniei mobile datează de la începuturile anilor ’90. În 1992 apărea primul sistem telefonic mobil, o soluţie analogică ce opera în standard NMT (450 MHz). Anul 1996 a reprezentat momentul de inflexiune pentru piaţa autohtonă de telecomunicaţii, prin acordarea primelor licenţe GSM. Câteva