Distribuitorul de materiale de construcţii Ambient, controlat de omul de afaceri sibian Ioan Ciolan, a încheiat 2012 cu o creștere a cifrei de afaceri cu 14%, până la 667 milioane de lei (echivalentul a 150 mil. euro). Mai mult, compania va raporta - pentru prima dată în ultimii trei ani -, şi profit net. Pentru 2013, Ambient speră la o creștere a cifrei de afaceri tot „de două cifre”.
La începuturile crizei, puţini ar fi pariat pe faptul că toţi jucătorii din piaţa de distribuţie a materialelor de construcţii şi bricolaj - care la jumătatea lui 2009 a scăzut cu peste 40% - vor ieşi cu bine din recesiune. La începutul lui 2010, şi mai puţini ar fi pariat pe supravieţuirea Ambient, ani la rând, cea mai mare reţea locală de bricolaj.
Dar retailerul de bricolaj nu doar că a supravieţuit pierderilor masive din 2009, de circa 19 milioane de euro, dar în ultimii doi ani, cifra de afaceri în lei cumulată a crescut cu circa 47%, pe o piaţă în continuare în scădere, afectată de criza creditărilor de locuinţe şi de o întârziere a creşterii economice. Mai mult, „deşi încă suntem în perioada de auditare a cifrelor din 2012, pot să spun că anul va fi încheiat cu profit net pentru prima oară în ultimii trei ani', subliniază Liviu Voicu, directorul financiar al companiei.
Ambientul pe care Ioan Ciolan îl construieşte, pas cu pas, de 20 ani nu mai e cel de la începuturile crizei. În 2011, compania a trecut de la comerţul unic la separarea business-ului în două divizii: Retail (reţeaua celor 12 centre comerciale) și Distribuţie (15 depozite de materiale de construcție și platforme logistice).
Ambient continuă să se concentreze asupra clienţilor profesionali (constructorii şi firmele de recomercializare contribuie cu circa 55% din vânzări), dar, în paralel, se uită mult mai atent la clienţii ocazionali, numiţi în industrie „do-it-yourself“ - pe scurt, DYI.