Biserica Ortodoxă Română face eforturi considerabile să-şi recapete teritoriul pierdut în faţa cultelor religioase care se extind, atât în Valea Jiului cât şi în localităţile limitrofe. Cultele religioase au câştigat teritoriu mai ales în perioada postrevoluţionară, cartea lor de vizită fiind apropierea de om, prin prozelitism, lucru neconform cu canoanele bisericii ortodoxe, mai ales, în localităţile mici, unde pătura credincioşilor, odată în majoritate ortodoxă, a început să se diminueze. În judeţul Hunedoara, preoţii ortodocşi se reîntorc la nevoile sociale ale oamenilor, pentru a închega comunitatea ortodoxă şi pentru a-şi păstra credincioşii. În acelaşi timp, aceştia ridică biserici peste biserici, însă puţine derulează şi proiecte sociale. În schimb, cultele religioase au ca mod de existenţă ajutorarea aproapelui (de „zeciuală” nu amintim aici). Unele cultele îşi recrutează credincioşii în mod pasiv, iar altele recurg la prozelitism, adoptând o tactică agresivă, prin abordări directe, dar nu fără efect. Negreşit în România trăim într-un timp al toleranţei confesionale, chiar dacă, conform ultimului recensământ, românii declaraţi ortodocşi sunt supramajoritari.
La Petrila ortodoxismul este rege
Pe raza oraşului Petrila sunt în momentul de faţă 15 biserici care funcţionează. Dintre acestea, 8 sunt ortodoxe: Biserica Ortodoxă Română de la Jieţ, Taia, Cimpa, de pe str. Republicii nr. 85, de pe str. Grădiştei, şi pe str. Auşelului sunt două, de asemenea pe strada Popi mai este o biserică ortodoxă. Biserica Romano-Catolică are două sedii, pe str. Progresului, şi pe Republicii. Există o Biserică Penticostală pe strada Lunca şi una pe strada Cimpa. O Biserică Adventistă de Ziua a 7-a şi două Reformate.
Nici nu este de mirare că Biserica Ortodoxă rezistă. Momârlanii renunţă greu şi la obiceiuri şi la religie. Tradiţiile şi apartenenţa faţă de