Balbaielile autoritatilor cu privire la schema certificatelor verzi a blocat una din putinele industrii care mai atragea investitii straine pe plan local. In plus, noua modificare anuntata luni de ministrul delegat pentru Energie, Constantin Nita, a starnit si mai mult nemultumirile investitorilor din domeniu, care se gandesc sa dea in judecata statul roman.
Cum a ajuns o intentie buna sa se transforme intr-un generator de probleme?
Pana de curand, Romania era perceputa ca un rai al investitorilor in energia din surse regenerabile, datorita schemei de certificate verzi generoase prin care ii sprijinea: 6 pentru fiecare MWh de energie produsa in centrale fotovoltaice, 2 pentru energia produsa de turbine eoliene noi si 3 pentru energia hidro.
Insa, de la inceputul anului, este din ce in ce mai vehiculata ideea de a diminua cumva sprijinul acordat acestor investitori, pe motiv ca, printre altele, a ajuns sa ii coste prea mult pe consumatorii casnici si industriali, adica intre 8% si 10% din factura la energie
Pentru scaderea la jumatate a costurilor cu certificatele verzi suportate de populatie, ministrul Constantin Nita considera ca investitorii in productia de energie din surse regenerabile ar trebui sa utilizeze, in intervalul 1 iulie - 1 ianuarie 2017, doar jumatate din certificatele verzi atribuite.
"Prima modificare este suspendarea Legii 220 pe trei ani si jumatate, din 1 iulie 2013 pana in 1 ianuarie 2017. Energia eolinana va primi 1 certificat verde, energia hidro - 1 certificat verde, energia solara va primi 2 certificate verzi. Restul de certificate vor fi pastrate intr-un cos de ANRE, care va calcula cate certificate verzi va avea fiecare investiror in 2017. Aceste certificate verzi pot fi scontate la banca sau preluate ca valoare, dupa 1 ianaurie 2017. Deci, nu taiem la nimeni nimic, doar ca veni