- interviu cu Dorin BODEA, specialist în resurse umane -
Este consultant în management şi resurse umane la Result Development şi foarte pasionat de ceea ce face. Dorin Bodea a publicat, mai demult, volumul Românii, un viitor previzibil? (în care analiza „resursele, limitările şi aspiraţiile angajaţilor români“), iar de curînd a lansat studiul „Valorile angajaţilor români“ – punctul de plecare pentru un interviu în care am încercat să descifrăm, dincolo de cifrele şi conceptele seci atît de iubite în mediul de afaceri, care sînt procesele şi schimbările profunde prin care românii se raportează la o treime din viaţa lor – treimea pe care şi-o petrec la locul de muncă. (M. V.)
Există, în percepţia comună, ideea că angajaţii marilor companii sînt nişte roboţei din care capitalismul stoarce tot ce se poate, nişte oameni care nu mai au viaţă personală etc. Cît e de adevărat? Multinaţionalele îi transformă pe toţi în workaholici?
Eu aş spune că în companiile româneşti se munceşte un pic mai mult şi, bineînţeles, mai „harnic“ decît într-o multinaţională – în sensul că se petrec mai multe ore pe săptămînă la birou, concret. În multinaţionale, se depăşeşte adesea numărul de ore, dar pentru a se obţine nişte rezultate – adică, dacă am o responsabilitate, este nevoie s-o fac. Sigur, organizarea a mers un pic cam departe în multinaţionale: diviziunea muncii a fost dusă la extrem, dar a fost dusă la extrem tocmai pentru a se asigura că nu există un risc foarte mare pe partea de factor uman – dacă pleacă, să poată fi rapid înlocuit. Aşa că procesul a fost împărţit în zece părţi, fiecare om fiind specializat cît mai bine. Se întîmplă un fenomen foarte ciudat în România: sînt cîteva companii mari, care au externalizat foarte mult tot ceea ce înseamnă procese de suport din Occident, şi le-au adus în România. În Occident – în Germania, Franţa ş.a.m.d. –, toate ast