Prima linie de tramvai cu cai din Timişoara este totodată cea mai veche linie de tramvai de pe teritoriul ţării noastre. Lucrările de montare a liniei au început în luna aprilie 1869, sub conducerea inginerului elveţian Enric Baader
Tramvaiele cu cai au fost utilizate prima dată în 1832, la New York (după cum menţionează Enciclopedia „Căi ferate”, editată în 1987.
Pe continentul european, acest sistem de transport în comun a pătruns sub denumirea de „american tramways”, sau „căi ferate americane”.
Prima linie de tramvai cu cai din Europa a fost construită în 1835, la Paris, pe traseul Piaţa „Le Concorde” – Saint Cloud (Sevres). Au urmat oraşele Birkenhead, din Anglia (1860), Londra (1861), Geneva, Copenhaga şi Pesta în 1869. Apoi, încă şase mari oraşe, - după care Timişoara, în 1869. Sistemul transportului public cu tramvaiele tractate de cai a continuat să se răspândească, fiind introdus ulterior şi în oraşele Bucureşti, Leipzig, Frankfurt am Main, Dresda şi Hanovra.
Demn de reţinut este faptul că prima linie de tramvai cu cai din Timişoara este totodată cea mai veche linie de tramvai de pe teritoriul ţării noastre. Lucrările de montare a liniei au început în luna aprilie 1869, sub conducerea inginerului elveţian Enric Baader (întru cinstea memoriei căruia s-a dat numele străzii ce proneşte de lângă depoul de tramvaie de pe bulevardul Take Ionescu). Inginerul Enric Baader a devenit şi directorul „Societăţii de tramvaie cu cai din Timişoara”.
Aşadar, cu 126 de ani în urmă, la 8 iulie 1869, se dădea în funcţiune primul traseu al liniei timişorene de tramvaie (cu cai, desigur!).
Date deosebit de interesante despre această linie aflăm din documentata monografie „125 de ani de circulaţie cu tramvaiul în Timişoara”, elaborată sub îndrumarea conducerii tehnice a Regiei Autonome de Transport din Ti