Acum o săptămână, o licitaţie Goldart încheia primul trimestru de vânzări, oferindu-ne pretextul unui bilanţ. A fost un început de an cu un demaraj fără chef, cu multe asemănări cu atmosfera anului de care ne despărţeam. Mai multe ca veştile uimitoare de pe piaţa de artă au fost cele despre dispariţia unor artişti, mai ales în vremea când atunci trebuia să fie primăvară. Multiple sunt cauzele şi motivele, dar trebuie să ne amintim că ne-au părăsit Traian Brădean, la 87 de ani, Simion Crăciun, grăbit la 56, şi Nistor Coita, cu o zi înainte ca, la 29 martie, să facă 70 de ani. Spre deosebire de piaţa de artă, veştile despre artiştii care pleacă sunt rare spre deloc, vorbind de inabilitatea supravieţuitorilor de orice fel de a-i omagia, de a le cinsti memoria, de a-i menţine în gândurile noastre şi pe piaţa de artă. Din păcate, deşi suntem încă tributari ideii conform căreia artiştii plecaţi dintre noi devin mai valoroşi, vom înţelege că ei dispar din atenţia publică şi din topul vânzărilor. Multe depind şi de moştenitori, cei care deţin memoria oficială şi vreun stoc enorm de creaţii ale artistului. Ei pot arunca totul pe piaţă, cu o frenezie autodistructivă, pot gira moştenirea, poate chiar cu parcimonioasă sau deloc vânzare a numitului stoc, se pot zbate să crească vizibilitatea celui moştenit, într-un proces mai lung şi nu mereu cu rezultate imediate.
Astfel de artişti contemporani, care se duc sau cei care vin tare, sunt şi vor fi prezenţi în licitaţiile Goldart, cum au fost mereu la această casă deschizătoare de ferestre de oportunitate pentru minunaţii noştri contemporani. Cu 4.800 de euro s-a vândut un portret cu atmosferă articulată de Constatin Piliuţă, care a murit acum 10 ani. Pictura se numeşte "Filosoful" şi a fost realizată în 1983, acum 30 de ani, şi pornise de la jumătatea preţului de adjudecare. O altă pictură de Piliuţă, o iarnă cu sat, cal şi c