Nu este un slogan publicitar, ci gluma imaginată de-un mucalit pentru a ironiza „damful” de comunism al săpunului care, pe vremuri, era produs într-o fabrică din Galaţi, special pentru „clasa muncitoare”. Astăzi, „săpunul Cheia se întoarce, 100% natural”!
Nu doar gălăţenii, ci toţi românii, care şi-au trăit copilăria şi tinereţea în perioada comunistă, îşi amintesc de săpunul Cheia cu al său miros neplăcut, caracteristic. Era săpunul pe care Ceuşescu îl considera suficient de bun pentru „oamenii muncii” cărora, spre deosebire de activiştii de partid din eşaloanele conducătoare, le era interzis „luxul” chiar şi în materie de igienă.
Aşa se face că, la acea vreme, produsele cosmetice de calitate, cumpărate din alte ţări şi introduse în lagărul comunist din România mai ales de către marinari şi locuitorii oraşelor de la graniţele cu Ungaria şi Iugoslavia, erau la mare preţ, şi la propriu, şi la figurat.
Cum însă nu toţi românii îşi permiteau să se spele cu săpunuri „străine” de la „bişniţari”, mulţi erau nevoiţi să folosească săpunul naţional Cheia. Şi aceasta a fost una dintre privaţiunile din perioada comunismului, îndurate mai uşor cu ajutorul hazului de necaz, aşa că, şi săpunul sărăciei absolute a devenit subiect de glumă. În cazul acestuia, un mucalit a imaginat sloganul publicitar demn de un produs cosmetic al Epocii de aur:„Vreţi să cuceriţi femeia? Folosiţi săpunul Cheia!".
„Sincer, astăzi nu l-aş folosi nici măcar pentru spalatul rufelor. Mirosea groaznic. Mereu m-am întrebat din ce mortăciuni îl făceau. Atunci însă, pentru că primeam gratis la servici cate trei bucaţi pe luna, le foloseam la rufe. Copiilor le cumpăram săpun Scoica, nici ala nu era ca astea de astăzi, dar oricum nu mirosea aşa rău şi mai făcea şi niţică spumă. Aşa erau vremurile, cu unele mai rele, şi altele mai bune decât acum”, crede Stela Arhip, pensionară.
Fab