Orice persoană care lucrează pe o navă a trecut, cel mai probabil, prin Centrul Român pentru Pregătirea şi Perfecţionarea Personalului din Transporturi Navale (CERONAV). Este o instituţie statului, care ţine de Ministerul Transporturilor, care, aşa cum îi spune titlul, pregăteşte şi perfecţionează personalul navigant.
În România chestiunea aceasta este monopol de stat. În plus, meseriile pe mare sunt bănoase, deci căutate, aşa că afacerea nu are cum să meargă prea rău. E bine că este monopol, spune directorul general Ovidiu Cupşa. „Liberalizarea a însemnat un pas înapoi. Uitaţi‑vă la Ucraina, de exemplu. Liberalizarea a dus la scăderea standardelor şi la canibalizare din punct de vedere al preţurilor, ceea ce a dus la un rabat de la calitate“, a declarat acesta, ieri.
Cel mai mare profit din istorie
CERONAV a realizat, anul trecut, o cifră de afaceri de 28,3 milioane lei, deci aproximativ opt milioane de euro. Banii vin din cursurile organizate aici, din taxele încasate. Taxe care, spune Cupşa, sunt mai mici cu 20-30% faţă de alte centre din Europa. Oricum, nu se poate vorbi de concurenţă reală. Marinarii şi ofiţerii români vin în Constanţa pentru pregătire, nu au existat cazuri în care au ales alte state. Din totalul sumelor încasate, numai 16,5 milioane lei au însemnat cheltuieli. A rezultat, pentru anul 2012, un profit de 11,7 milioane de lei. „Aproape 3 milioane de euro. Este cel mai mare profit în toată istoria de 37 de ani a CERONAV“, a subliniat directorul instituţiei.
Presiunea asiatică
Marinarii români au o problemă, recunoscută şi de conducerea CERONAV. În România, cursurile pentru acreditări sunt îndelungate. Un ofiţer trebuie să fie absolvent al unui institut de învăţământ superior. Aceştia concurează însă pe o piaţă globală, unde regulile sunt mai relaxate. Asiaticii produc personal navigant pe bandă rulantă. În şase luni po