Acum 4 ani se decidea abrogarea Legii nr. 469/2002 privind disciplina contractuala intre comercianti, considerata ca inducand multiple disfunctionalitati in economia reala, in ciuda scopului sau declarat de a limita blocajul financiar si fluidizarea schimburilor comerciale.
Iata insa ca, sub presiunea armonizarii dreptului roman cu directivele comunitare, intra in vigoare un nou act normativ care instituie in sarcina partenerilor contractuali obligatii speciale in derularea contractului si standardizeaza modalitatile de garantare a platii pretului.
Astfel, pe data de 02.04.2013 a fost publicata in Monitorul Oficial Legea nr. 72/2013 privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contractele incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritatile contractante. Actul normativ transpune Directiva 2011/7/UE din 16.02.2011 privind combaterea intarzierii in efectuarea platilor in tranzactiile comerciale.
Asa cum rezulta din chiar titlul sau, legea se aplica numai contractelor incheiate intre profesionisti (i.e. persoane fizice sau juridice care exploateaza o intreprindere cu caracter lucrativ) si intre acestia si autoritatile contractante (autoritati publice ale statului, organisme de drept public fara scop lucrativ care indeplinesc conditii particulare sau asocieri ale acestora). Actul normativ nu vizeaza contractele incheiate cu consumatorii, protejati printr-un pachet de reglementari diferite.
Desi in trecut Guvernul a sustinut, cu ocazia abrogarii Legii nr. 469/2002, faptul ca instituirea, prin lege, a unor sanctiuni pentru nerespectarea obligatiilor de plata reprezinta o limitare substantiala a libertatii contractuale, Legea nr. 72/2013 reinvie partial principiile anterioare.
Astfel, legea stabileste, printre altele:
- termene-limita de plata a pretul