Coreea de Nord produce nu numai rachete balistice – cel mai ermetic stat din lume dispune, de asemenea, de o industrie auto proprie. Numarul brandurilor este extrem de modest, iar dreptul la masini personale revine un cerc restrans de persoane. Practic, pentru nord-coreeni achizitia unui autoturism este, practic, imposibila, iar pentru scoala de soferi, care dureaza sase luni, este nevoie de o recomandare din partea sefului, scrie publicatia rusa Gazeta.ru.
Industria auto nord-coreana a inceput in anii 1950. Pana la sfarsitul anilor 1990, toate masinile realizate, sub licenta, in aceasta tara reprezentau copii ale autoturismelor sovietice. Despre evolutia ulterioara a acestei ramuri de activitate, informatiile sunt limitate. Inaugurata in 1950, cel mai mare producator auto din Coreea de Nord, Sungri motor plant, a livrat, de-a lungul timpului, cateva tipuri de autovehicule de pasageri si o ingreaga gama de camioane.
Intreprinderea se intinde pe o suprafata de 600.000 metri patrati, iar in 1980 a livra pietei 20.000 de unitati pe an, pentru a in 1996 sa furnizeze numai 150. In prezent, fabrica asambleaza vechiul model sovietic M-20 Pobeda, dar sub numele extravagant „Floarea diminetii” (Achimkoy) si GAZ-69, care, dupa „modernizare” a inceput sa semene cu Jeep-ul american. Acest ultim model a primit si o denumire corespunzatoare: Kaengsaeng, ceea ce s-ar putea traduce prin „a te baza pe tine insuti”.
De mentionat ca la fal au fost botezate masinile copiate in detaliu dupa Mercedes-Benz 190E, cumparate de regimul nord-corean la sfarsitul anilor 1980 pentru reproducere prin fortele inginerilor autohtoni. Astfel, nord-coreanul 190E a primit numele de Kaengsaeng 88, singura deosebire fata de original fiind grijlajul de la radiator. In plus, intreprinderea a livrat sedanul Jaju, inspirat din Volkswagen Jetta sau Passat, precum si o serie intreaga de