De unde află copiii români despre sex? De la şcoală sau din familie? Ştirile tot mai dese despre scadalurile sexuale din şcoală îi pun pe gânduri deopotrivă pe părinţi şi pe profesori. Care e vârsta potrivită pentru a-i vorbi copilului despre sex şi care e cea mai bună metodă? E o întrebare la care şcoala încearcă să răspundă prin materia opţională „Educaţie pentru sănătate” în cadrul căreia sunt predate sporadic şi noţiuni despre sexualitate. De cele mai multe ori însă „Educaţia pentru sănătate” se face la ora de dirigenţie sau nu se face.
„La noi la liceu n-am făcut deloc educaţie pentru sănătate şi cu atât mai puţin educaţie sexuală, pentru că noi avem profil economic. Nici nu avem oră de dirigenţie”, spun elevele de la Colegiul Naţional „Virgil Madgearu” din Capitală.
Fetele îşi amintesc vag că profesoara de biologie le-a spus prima dată câte ceva despre sexualitate în cadrul orelor despre corpul uman. „În rest, fiecare îşi ia informaţiile de unde poate. În „Săptămâna Altfel”, în care nu facem cursuri, facem teatru în loc să vină cineva să ne vorbească despre problemele astea”, a adăugat Corina, una dintre eleve.
În schimb, elevii de la Colegiul „Sf. Sava” învaţă despre educaţia pentru sănătate, dar la ora de dirigenţie. „De câteva ori pe an vin mai multe ONG-uri şi ţin cursuri la câteva dintre clase. Însă, din păcate ofertele lor sunt mai slabe de la an la an. În rest, educaţia pentru sănătate se face la dirigenţie”, a spus George Cazacu, director la Colegiul Naţional „Sf. Sava”.
Faptul că sexualitatea este un subiect tabu în şcoala românească este confirmat de datele de la Ministerul Educaţiei care arată că aproximativ 12% din elevii din România urmează opţionalul de „Educaţie pentru sănătate”.
În anul şcolar 2011-2012, această disciplină s-a ţinut în 1.141 de şcoli din mediul urban şi în 1.276 de şcoli din mediul rural. Ceea