Oameni din toată lumea caută starea de bine în magazine, iar psihologii spun că acest lucru a devenit periculos pentru sănătatea psihică.
Obsesia pentru cumpărături, sau cum ar spune americanii, "shop till you drop". Pentru mulţi magazinele reprezintă acele locuri unde toate problemele dispar. Asociaţia Psihologilor Americani consideră că dependenţa de cumpărături e, de fapt, o formă de "autotratament împotriva depresiei, sau o formă de manifestare a bucuriei”!
În exces
Thomas Hine, unul dintre istoricii americani ai materialismului cultural, concluzionează în cartea "I Want That! How We All Become Shoppers": "Dacă cheltuieşti pe cumpărături şi nu îţi plăteşti facturile, ai o problemă. Dacă nu îţi depăşeşti bugetul, eşti doar un bun consumator!".
"Magazinele au devenit locuri unde poţi fi cine doreşti, unde nu mai ai probleme cu şeful, cu familia, cu copiii… Este un fel de boală a secolului!", spun psihologii americani. “Nu vorbim despre cumpărăturile de necesitate, ci despre cele în exces”!
Euforie periculoasă
Cum pot fi evitate achiziţiile…euforice? Site-ul MSN Money propune câteva ponturi financiare, cum ar fi: plata cash, nu cu cardul (asa veţi avea o evidenţă mai clară la cât aţi cheltuit, iar vederea portofelului gol ar mai putea să taie din apetit!); o listă de cumpărături şi încercarea respectării ei cu stricteţe; evitarea magazinelor cu reduceri; e pe cardul de fidelitate nu vei face o economie, ci dimpotrivă; evitarea "uitatului la vitrine".
În ceea ce priveşte ultimul punct, specialiştii avertizează că aşa-numitul "window shopping" este permis numai după ce magazinele s-au închis sau când portofelul a fost uitat acasă. Psihologii americani spun că această acţiune e similară aceleia în care te uiţi în vitrina unui bar atunci când încerci să te recuperezi ca alcoolic...
Cele 5 motive
În cartea "Cum să