RATP e cu un picior in groapa: are datorii catre bugetul de stat de 37 milioane lei, iar in 2011 a inregistrat pierderi de 8,78 de milioane de lei. Nici firma privata Unistil care opereaza pe un sfert din traseele din Iasi nu se simte mai confortabil: pe 2011 are pierderi de 1,29 milioane de lei.
S-a discutat enorm in ultima vreme despre datoriile de 37 milioane de lei pe care le are Regia Autonoma de Transport Public (RATP) Iasi catre bugetul de stat. S-a ajuns chiar intr-o situatie tragi-comica: Fiscul vrea sa vanda cateva tramvaie pentru a-si recupera o parte din datorii. Nici celalalt operator din Iasi, firma privata Unistil nu huzureste. Administreaza un sfert din trasee si, pe 2011, a acumulat pierderi de peste 300.000 euro.
Calcule la RATP RATP detine, in total, 21 de trasee: 9 de tramvai, 10 de autobuz, doua de microbuz. “Traseele de pe Copou sunt acum modificate, din cauza lucrarilor din Fundatie”, a spus Maricel Gherca, directorul RATP. Adica, in locul tramvaielor au fost puse autobuze. Dar, in mod normal, pentru cele 21 de trasee, RATP foloseste un parc auto compus din 130 de autobuze, 120 de tramvaie si 40 de microbuze. Lunar, in medie, RATP Iasi vinde 214.00 de bilete cu o calatorie, 178.000 de bilete cu doua calatorii (256.000 de calatorii), 8.700 de seturi de bilete cu 10 calatorii (87.000 de calatorii). La totalul de 557.000 de calatorii vandute cu bilete se adauga abonamentele de o linie pe luna, 3.100 (este de presupus ca fiecare detinator merge de cel putin doua ori pe zi, ceea ce inseamna 186.000 de calatorii lunar); abonamentele de doua linii pentru o luna, 750 (la patru calatorii zinlic inseamna 90.000 de calatorii lunar); 710 abonamente pe toate liniile (la sase calatorii zilnic se adauga inca 127.800 lunar); 12.900 abonamente de o zi, pe toate liniile (cu 8 calatorii zilnic inseamna 3 milioane de calatorii lunar).