Unul dintre cele mai importante trenduri din lumea internetului în ultimii doi ani a fost reprezentat de procesul de crowdfunding. În română, acest lucru se poate traduce ca strângere de fonduri cu ajutorul utilizatorilor, care donează o sumă pentru că ei cred în proiect şi vor să îl vadă realizat. În România, procesul de crowdfunding este doar la început şi nu au apărut foarte multe site-uri de acest tip.
Istoria crowdfunding-ului începe departe de timpurile internetului, în secolul al XVII-lea, când abonamentele cititorilor finanţau cărţile viitoare. De asemenea, în momentul construirii Statuii Libertăţii, oficialităţile au rămas fără bani pentru piedestal. Joseph Pulitzer a organizat o chetă prin intermediul ziarului său, „New York World“. El a reuşit să strângă 100.000 de dolari în doar şase luni de la 125.000 de persoane. În timpurile noastre, primul site de crowdfunding a fost ArtistShare, dedicat muzicii. Cele mai cunoscute site-uri înmomentul de faţă sunt IndieGoGo, Kickstarter sau GoFundMe, deschise din 2008 până în 2010. De asemenea, o estimare arată că la sfârşitul lui 2012 ar fi existat 530 de astfel de platforme.Crowdfunding de Cluj
În România, startul crowdfunding-ului s-a dat mai târziu, dar avem deja trei platforme, dintre care unele şi-au arătat deja rezultatele. Multifinantare.ro, mindfruit.ro şi crestemidei.ro sunt rezultatul aplicării unei idei din străinătate pe publicul român. Până acum, câţiva oameni cu idei au putut să îşi finanţeze proiectele pentru care nu aveau bani la început. De asemenea, astfel de platforme sunt folositoare şi pentru că publicul este foarte implicat şi există un feedback asupra produsului încă de dinainte de a-l lansa. Astfel, oamenii cu idei pot să-şi modeleze ideile în funcţie de cerinţele celor care îi finanţează.
Crestemidei.ro a fost fondat de trei fete din Cluj, care au descoperit conceptul