După mulţi ani, cam de la lichidarea Băncii Internaţionale a Religiilor (BIR), mai mulţi români au ajuns, săptămâna trecută, în situaţia de a nu avea acces la propriii lor bani din depozite sau conturi curente
Asta s-a întâmplat cu clienţii Bank of Cyprus, ale cărei operaţiuni au fost suspendate timp de o săptămână începând cu 1 aprilie. Întrucât Bank of Cyprus opera în România ca o sucursală, decizia de suspendare a operaţiunilor a fost dictată de autorităţile din Cipru, Banca Naţională a României fiind doar notificată. Clienţii Marfin Bank nu au avut însă nicio restricţie privind accesul la banii proprii, banca fiind reglementată în România.
La fel ca în unităţile Bank of Cyprus din Cipru, clienţii din România au avut acces doar la banii din conturile curente în limita unor retrageri de maximum 300 euro/zi.
Unii români au fost atraşi de dobânzile la depozite oferite de Bank of Cyprus, cu mult peste media pieţei, fără a fi totuşi conştienţi că pun banii la o sucursală a unei bănci străine, adică au banii garantaţi în ţara de origine a băncii, respectiv în Cipru.
Chiar dacă au avut acces la bani cu câteva zile înainte de suspendarea operaţiunilor băncii, şi deci puteau să îi transfere către alte bănci, unii deponenţi au decis să ţină depozitele până la scadenţă.
Este şi cazul unui cuplu mai în vârstă, care deţine 15.000 euro într-un depozit la banca cipriotă. Pentru a nu pierde dobânda la depozit, care ajungea la scadenţă pe 3 aprilie, ei nu au retras banii pe 28 sau 29 martie, când deja presa vuia de problemele sistemului bancar din Cipru. Deşi vorbim de depozitele de la o sucursală, banii acestora sunt garantaţi în limita a 100.000 euro/depozit de către guvernul cipriot.
Situaţii complicate
Dacă în asemenea cazuri problemele se pot rezuma la un acces întârziat la bani, lucrurile se complică atunci când unele afaceri se