Comunicarea este esenţială în afaceri. O spun şi managerii şi angajaţii lor şi cei care îi învaţă cum se conduce o afacere de succes. Cât de uşor este însă să convingi un om care crede că ştie deja totul că că, uneori, secretul unui bun management nu înseamnă doar o strategie fără cusur şi cunoaşterea pieţei?
Un birou mare, secretara din anticameră şi o funcţie importantă pe cartea de vizită nu înseamnă neapărat că sunteţi şi un bun comunicator. Oamenii de afaceri care au construit companii şi branduri emblematice în afară au înţeles acest lucru şi au început să „propovăduiască” importanţa comunicării şi celor care până acum s-au concentrat doar pe atingerea desăvârşirii tehnice. În ultimii ani, şi în România au ajuns nume precum Philip Kotler, Richard Branson, Bob Proctor, Robert Cialdini sau Stephen Covey, care au vorbit mediului de afaceri despre leadership, viziune, comunicare şi succes.
Astfel de seminarii complexe pot reprezenta un punct de cotitură pentru oamenii de afaceri, momentul în care au „marea revelaţie” şi schimbă radical modul în care gândesc din punctul de vedere al culturii organizaţionale. Lecţii similare, lipsite însă de farmecul personal dat de notorietatea unor presonaje precum cele de mai sus, ţin şi firmele locale de training sau chiar companiile, prin departamente specialiazate. Ele sunt precedate, cel mai adesea, de traininguri tehnice, care completează cunoştinţele pe care angajaţii le aveau în momentul intrării în companie.
Este o piaţă încă profitabilă, chiar dacă a scăzut sensibil faţă de perioada 2006-2008, când firmele îşi trimiteau oamenii pe bandă rulantă la specializare. Vorbim acum despre un sector care nu depăşeşte 20 de milioane de euro. Şi tarifele trainerilor au scăzut. De la 2.000 de euro sau chiar mai mult, în cazul trainerilor reputaţi, acum, o oră de training a ajuns să coste în jur de 1.000 de euro