În locul unei figuri artistice marcante, cu o operă copleşitoare şi actuală, în Pavilionul României de la Veneţia vom avea doi entertaineri finanţaţi corporatist de entităţi cu responsabilitate difuză, nonindividuală, cu angajamente retorice, obscure.
Şi la ediţia din 2013 a Bienalei de Artă de la Veneţia Pavilionul României va prezenta un proiect şui-cool, O retrospectivă imaterială a Bienalei de la Veneţia. Autori: Alexandra Pirici (actriţă) şi Manuel Pelmuş (balerin). Cei doi vor mima-performa (din iunie până în noiembrie?!) momente hot din prezenţele altor artişti la ediţiile precedente. Dacă tot nu ne-am remarcat niciodată şi nu am câştigat Premiul pentru cel mai bun Pavilion, barem să facem din asta istorie şi-un titlu de glorie! Banc-reflex al tendinţei lifestyle în arta actuală, proiectul celor doi animatori culturali e tipic pentru paradoxurile curente: ei practică o artă degajată, narcisistă, elitară, pretins democratică şi marginală, soft-critică, cu costumaţie săracă, underground, şi buzunare largi, corporatiste. Piesă lustruită în sistemul divertismentului generalizat, ea pozează minoritar în timp ce ocupă poziţii centrale, de maximă vizibilitate.
Până aici, nimic problematic - duplicitatea ştiută. Problemele apar în mecanismul de promovare a acestei arte. Când a prezentat proiectul Pirici-Pelmuş (P-P) drept câştigător la Pavilionul României de la Veneţia, în ianuarie, Ministerul Culturii (MC) nu a menţionat niciun alt autor. Acum, pe site-ul oficial al Bienalei apare curatoarea Raluca Voinea. În cazul celuilalt spaţiu al României, Galeria ICR din Palazzo Correr, curatoarea Anca Mihuleţ apărea în comunicatul MC drept (primul) autor al proiectului câştigător. Dar era normal ca Raluca Voinea să nu apară. Conflictul real de interese trebuia acoperit. Raluca Voinea nu este curatoare independentă. Ea este director al tranzit.ro, ONG