Abonamente pentru funcţionari publici, machete de autobuze ori tramvaie trase de cai şi o colecţie impresionantă de poze pe sticlă, toate se odihnesc în cele câteva camere ale Muzeului RATB din Bucureşti.
Muzeul RATB nu este unul care oricare. Pentru a ajunge la comoara transportului bucureştean, trebuie făcută o programare. Cele cinci camere ale muzeului sunt amenajate în Baza RATB din zona Trapezului, din sectorul 3 al Capitalei. Doru Parfenie, un veteran RATB-ist, este cel care-i poartă pe curioşi prin lumea transportului în comun.
Doru Parfenie, alături de alţi oameni din conducerea RATB, este cel datorită căruia existenţa unui asemenea muzeu a fost posibilă.
A colecţionat de-a lungul timpului fel de fel de poze, machete şi dispozitive care se aflau în interiorul tramvaielor din trecut, dar şi elemente care însufleţeau mijloacele de transport în comun pe care bucureştenii la vedeau pe străzi în urmă cu zeci de ani.
Primul tramvai din Bucureşti era tras de cai
Povestea transportului în comun începe în anul 1871, când în Bucureşti era introdus pentru prima dată un mijloc de transport în comun, tramvaiul tras de cai. Spre deosebire de zilele noastre, tramvaiele de acum 140 de ani aveau maxim „doi cai putere” , cai care munceau ore bune în fiecare zi. Armăsari, mai exact, care înainte de a deveni „sufletul tramvaiului” erau duşi la medicul veterinar şi castraţi.
În interiorul primelor tramvaie trase de cai aveau loc aproximativ 10 persoane, care de cele mai multe ori stăteau pe băncile aşezate în interiorul vehiculului, de o parte şi de alta a acestuia.
Foto Muzeul RATB
Caii, care erau „motorul“ tramvaiului, erau atent supravegheaţi de o întreagă echipă de medici veterinari, hrăniţi cu mare grijă şi consultaţi periodic pentru a preveni orice problemă de sănătate.
Aproximativ 60 de ani au circulat prin Bu