MIRAJ: Chiar dacă au printre cele mai mici perspective de angajare şi de creştere salarială, PR-ul şi marketingul sunt domeniile în care tinerii români visează să aibă o carieră. În mod paradoxal, specializările tehnice, la mare căutare în ultimul timp decătre angajatori, sunt la coada listei atunci când vine vorba de doritori sau oameni calificaţi. Pentru ce salarii se bat însă şi 20 de candidaţi pe un loc la aceste facultăţi?
Pe primele locuri în preferintele studenţilor ca joburi se află marketing-ul (27%) şi relaţiile publice (27%), potrivit unui studiu Mercury Research. La polul opus, se află domenii precum producţia/ industrial (3%), mentenanţa tehnică/ service (3%) sau suport operaţional (2%).
Preferinţa pentru un job în comunicare este cu atât mai nejustificată cu cât salariul maxim pentru un proaspăt absolvent de Comunicare şi Relaţii Publice, care se angajează într-o agenţie de PR nu depăşeşte 1.500 de lei în primul an. Doar companiile mari prezente în România care aleg să nu externalizeze relaţiile publice către o agenţie angajează specialişti în comunicare pe un salariu de circa 2.500-3.000 de lei, însă aici este nevoie de experienţă: cerinţele generale sunt experienta relevantă de minim 3-5 ani pe o poziţie similară într-un mediu multinational, B2B şi cunoaşterea limbii engleze sau a limbii care se vorbeşte în ţara de origine a companiei, la nivel avansat.
De câţiva ani, a apărut un "colac de salvare" pentru tinerii comunicatori: social media. Companiile au înţeles importanţa interacţiunii cu consumatorii pe internet, aşa că au extins departamentul de PR cu o divizie social media, care are grijă de imagine firmei pe Facebook sau Twitter. Pentru post, companiile mici nu au pretenţii mari de la aplicanţi: să ştie limba engleză şi să stăpânească bine computerul, însă salariul pentru un tânăr absolvent angajat pe acest post este de cel