Lucrarea „Peisaj urban – Baia Mare” realizată de David Jandi este prezentă în colecţia Muzeului Judeţean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare» din anul 1973. Nedatată, poate fi uşor încadrată cronologic perioadei interbelice.
Autorul peisajului băimărean, David Jandi (1893-1944) a fost elevul lui Ferenczy Károly între anii 1911-1916, şi a urmat Şcoala de Arte Frumoase din Budapesta, între 1925-1932. A călătorit de mai multe ori în Italia.
Nici personalitatea puternică a lui Ferenczy Károly, care influenţase puternic stilistic şi estetic cel puţin două generaţii de artişti prin transmiterea directă a lecţiilor sale sau prin reverberaţii, şi nici climatul parţial tradiţionalist care perpetua formule stilistice impuse încă de la începuturile fenomenului artistic băimărean nu au determinat categoric creaţia lui Jani. El a optat pentru cea de-a doua alegere, aceea care adaugă şi îmbogăţeşte zestrea cultural-artistică a Centrul Artistic Baia Mare.
David Jandi nu este singurul expresionist băimărean, dar este, poate, cel mai exemplar prin asumarea formulei estetice în discuţie şi aplicarea acesteia la realităţile băimărene ale timpului său. Un desen viguros, o construcţie solidă pe care se sprijină o cromatică sumbră, a tentelor murdare şi o suveranitate a griurilor care cenzurează lumina. Iarna este anotimpul preferat al artistului. Zăpada, la Jandi, nu este nicidecum imaculată, ci o pastă gri, la fel ca şi cerul (aproape material). Accentele de verde, roşu sau ocru sunt potenţate, astfel încât să nu exalte nici un fel de optimism.
Un strat de pastă groasă colorează motivele delimitate în liniile unui traseu cu pensula înmuiată în negru. Nici un fel de decorativism sau preocupare pentru exces al detaliului: turnuleţele se topesc în aerul ce le înconjoară, personajele sale nu au fizionomii recognoscibile.
Culo