În 2012 creșterea de 5% a pieței de electro-IT autohtone s-a datorat categoriilor de produse cu tehnologii inovatoare, potrivit unui raport Flanco. Retailerul estimează o evolutie similară a pieței și pentru 2013.
Majorarea de 5% a pieței de electro-IT a fost susținută de vânzările de produse IT (laptop, notebook, tablete) – în creștere cu 7% comparativ cu anul precedent și de telefoanele mobile – care au înregistrat un avans de 15%. Segmentul de electronice, respectiv televizoare, sisteme audio și camere foto-video a înregistrat o creștere de 5%. Electrocasnicele mari și mici s-au menținut la nivelul anului 2011.
Cifrele de piață aferente anului 2012 relevă un apetit ridicat al consumatorilor pentru cele mai noi tehnologii (în segmentele IT, telefoane și electronice), demonstrat și de gradul de penetrare al internetului de peste 60% (unul dintre cele mai ridicate din Europa), dar și de viteza de adoptare a celor mai noi telefoane, smart TV-uri, tablete și notebook-uri. Totuși, românii investesc în medie numai 70 EUR/an pentru produse de electro-IT, comparativ cu Germania, unde consumul se ridică la peste 600 EUR/an pe cap de locuitor sau Grecia, țară în care consumul este de 160 EUR/an. Astfel, pe termen mediu și lung se identifică oportunități semnificative de creștere.
Stilul de viață al românilor face ca televizorul să fie “eroul” aparaturii de acasă, în vreme ce electrocasnicele mari înregistrează în România o rată de înnoire mai scăzută. Astfel, multe gospodării schimbă combina frigorifică sau mașina de spălat numai dacă acestea se defectează, după mai bine de 10 ani de utilizare.
“Consumul unui frigider vechi face ca facturile la energie să însumeze în câțiva ani o valoare similară cu prețul unei combine frigorifice de nouă generație, aceasta în condițiile în care nu oferă beneficiile electrocasnicelor moderne”, afirmă Violeta L