de Viorel ANDRIESCU
10 aprilie 2013 23:54
7 vizualizari
A-A+ "Protecţia consumatorilor, a intereselor şi a siguranţei lor reprezintă o parte esenţială a obiectivului general al Uniunii Europene, acela de a ameliora calitatea vieţii tuturor europenilor", potrivit Direcţiei Generale de Comunicare din cadrul Comisiei Europene.
În context, este de reţinut că "UE se străduieşte să se asigure că, indiferent de ce aţi decis să cumpăraţi şi oriunde aţi fi în cadrul UE, sunteţi protejaţi prin principiile de bază ale protecţiei consumatorului".
Cele zece principii
În cadrul Uniunii Europene funcţionează zece principii de bază în ceea ce priveşte protecţia consumatorilor:
- Cumpăraţi orice doriţi, oriunde doriţi.
- În cazul în care nu funcţionează, returnaţi-l!
- Standarde înalte pentru siguranţa alimentelor şi a bunurilor de consum.
- Informaţi-vă asupra a ceea ce mâncaţi!
- Contractele trebuie să fie echitabile faţă de consumatori.
- Uneori, consumatorii se pot răzgândi.
- Facilitatea posibilităţii de a compara preţurile.
- Consumatorii nu trebuie să fie induşi în eroare.
- Protecţie în timpul vacanţelor.
- Despăgubirile trebuie să fie eficiente, în cazul litigiilor transfrontaliere.
Avertizare rapidă, în cazul produselor periculoase
În cazul în care într-o ţară este depistat un produs periculos, celelalte ţări membre ale UE sunt informate despre respectivul produs printr-un sistem de avertizare rapidă, numit "RAPEX". Sistemul facilitează cooperarea dintre autorităţile naţionale şi cele europene, în vederea depistării produselor periculoase şi retragerii lor rapide de pe piaţă.
Pentru produsele alimentare există un sistem asemănător, numit "RASFF".
Garanţiile produselor
În cazul în care aveţi motive să depuneţi o plângere cu privire la valabilitatea gara