Vă aducem la cunoştinţă care sunt proiectele ministrului delegat pentru Dialog Social promovate în Guvern de la data numirii sale în funcţie până în prezent.
În plan legislativ, prioritatea o constituie asigurarea bunei funcţionări a Consiliului Economic şi Social. În acest sens, am elaborat împreună cu partenerii sociali (toate confederaţiile sindicale şi patronale reprezentative la nivel naţional) un proiect de lege privind Organizarea şi funcţionarea Consiliului Economic şi Social, care a fost înaintat Guvernului, însuşit de acesta şi transmis Parlamentului spre dezbatere şi adoptare.
Vă informăm asupra modului în care ministrul delegat pentru dialog social s-a implicat în rezolvarea unor conflicte sociale, precum cele de la Oltchim, Mechel
Răspuns: Dialogul social, corect instrumentat, conduce la pace socială. El trebuie să prevină conflictul în stadiile lui incipiente sau, ideal, să-l preîntâmpine. În România anilor de după 1989, dialogul social între părţi apărea abia după instalarea conflictului, existând mai mult o cultură a conflictului pentru obţinerea unor revendicări decât o cultură a dialogului.
La ora actuală, prin legislaţia în vigoare, dialogul social este impus ca un instrument absolut necesar dezvoltării unor relaţii de muncă corecte şi eficiente pentru toţi actorii sociali implicaţi. Formele de manifestare ale lui sunt informarea, consultarea şi negocierea. Purtat cu bună-credinţă şi cu parteneri sociali reprezentativi şi credibili, dialogul social este în măsură să ajute la identificarea unor soluţii optime de rezolvare a problemelor.
Dialogul social tripartit instituţionalizat se desfăşoară pe trei paliere: naţional, sectorial şi teritorial. La nivel naţional, funcţionează Consiliul Naţional Tripartit pentru Dialog social, Consiliul Economic şi Social. La nivel sectorial, fu