După eşecul Mic.ro, retailerii Metro, Mega Image și, mai nou, Profi încearcă să înlocuiască magazinele de cartier cu unele moderne. În ultimul an, au apărut sute de unități mici, aflate sub umbrela marilor retaileri
La început a fost buticul de la colțul blocului. A urmat Dinu Patriciu și falimentul răsunător al magazinelor Mic.ro, iar acum retailerii „reinventează roata“ cu unitățile lor de proximitate. Va fi, până la urmă, un pariu câștigat pentru cei ale căror investiții s-au concentrat întotdeauna asupra retailului alimentar, spre deosebire de Patriciu, al cărui know how era în petrol? Răspunsul îl vom afla, cel mai probabil, într-un an - doi, când afacerile controlate de o terță parte vor declara sau nu profit.
Potrivit unor surse Capital, la ora actuală, rețelele de proximitate create de marile lanțuri de retail sunt pe pierdere, însă au reușit să bulverseze piața, să ocupe locurile cu vad și să elimine concurența. Se pare că România este o piață-cobai pentru acest format, ultimul bastion al comerțului tradițional. Dacă experimentul reușește, retailerii îl vor aplica și pe alte piețe central-europene.
În ultimii ani, retailerii s-au „jucat“ cu formatele de magazine. Hipermarketurile au intrat pe segmentul supermarketurilor, iar acestea din urmă pe cel al magazinelor de dimensiuni mici (ba chiar au testat piața cu „unități-emblemă“ extinse pe mii de metri pătrați). Deschiderile au fost atât de numeroase, încât „shopurile“ au răsărit la aproape fiecare colț de stradă, mai ceva ca ciupercile după ploaie. S-au schimbat strategii, retailerii s-au repoziționat, unii dintre ei transformându-se într-o struțo-cămilă, mereu în căutare de identitate și repoziționare.
În tot acest timp, de pe piață a ieșit doar Mic.ro, de altfel primul retailer care a început extinderea agresivă și care, în lipsa unei strategii serioase, a dispărut la fel de re