Anul şcolar 2012-2013 a venit cu o nouă provocare pentru predarea simultană foarte comună în zonele rurale: clasa pregătitoare. Astfel, învăţătoarele au fost nevoite să se adapteze, să găsească noi modalităţi de a-i ţine ocupaţi pe cei mai mici, mult mai greu de controlat decât şcolarii din clasele I-IV.
Când clasa pregătitoare se „infiltrează” în predarea simultană...
Potrivit lnspectoratului Şcolar Judeţean Bistriţa-Năsăud, anul acesta 140 de învăţătoare care predau simultan la mai multe clase au fost nevoite să-i pregătească în paralel şi pe cei din clasa zero. 71 de clase cu predare simultană au în clasa pregătitoare cel mult 5 copii: 13 clase au doar un copil, 11 au doar 2 copii, 17 au 3 copii, 16 au doar 4 copii, iar 14 clase 5 copii.
Buican Alina este învăţătoare de 20 de ani în Sânmihaiu de Câmpie, iar anul acesta a refuzat o clasă pregătitoare pentru că recunoaşte că nu putea să le facă faţă la predare simultană. Aceasta ne spune că modul de predare este destul de diferit şi necesită o atenţie deosebită, activitatea fiind de două ori mai solicitantă în momentul în care predarea este una simultană.
Trebuie tot timpul să le atragi atenţia, să le dai ceva de făcut, să îl motivezi. Sinceră să fiu este greu şi cu două clase, dar să mai ai şi pregătitoare...Am suplinit doar o lună la două clase simultane, una dintre ele fiind pregătitoare şi e foarte greu, ne spune Buica Alina.
Aceasta ne spune că provocarea este dată tocmai de modalitatea de abordare, cei mai mici având nevoie de joc pentru a învăţa. Capacitatea lor de atenţie este niţel mai redusă, astfel încât învăţătoarele trebuie mereu să îi ţină ocupaţi, cât timp predau la celelalte clase. Pe de altă parte şi jocul celor mici îi distrage pe cei mai mari.
Nu ai timp pentru toţi, acesta ar fi iar un dezavantaj, dar îi ş