Grupul Coca-Cola a anuntat ca isi va muta in Bulgaria activitatile de back office pentru Europa. In aceeasi zi, am rasfoit editia din 9 aprilie a Financial Times si am observat o reclama prin care o agentie guvernamentala dedicata atragerii de investitori straini promova avantajele fiscale si nu numai de care s-ar bucura cei care vin sa investeasca in Bulgaria. In Romania, insa, grupul ArcelorMittal ameninta cu plecarea.
Anul trecut, investitiile straine directe atrase de Romania au scazut pentru al patrulea an consecutiv, la 1,6 miliarde de euro, reducerea fiind de 11% fata de nivelul de 1,8 miliarde de euro consemnat in 2011.
Potrivit ministrului bulgar pentru economie si energie, decizia Coca-Cola a fost facilitata de accesul la personal specializat si de "una dintre cele mai bune politici fiscale din Europa".
Anuntul Coca-Cola nu ar trebui sa ne surprinda si cel mai probabil va fi doar varful iceberg-ului, avand in vedere ca
Bulgaria are o agentie guvernamentala care are ca scop doar atragerea investitorilor straini, inclusiv prin reclame in ziarele de business renumite.
InvestBulgaria Agency (IBA) isi propune sa atraga investitii straine directe, sa acorde asistenta pentru setarea proiectelor si sa se asigure ca proiectele au ca rezultat si crearea de locuri de munca.
Practic, face ceea ce este necesar pentru ca Bulgaria sa intre pe radarul investitorilor: popularizeaza oportunitatile de investitii din tara, scoate in evidenta punctele tare, din fiscalitate in cazul Bulgariei, si acorda asistenta posibililor investitor.
In tot acest timp, in Romania, unul dintre cei mai mari investitori din tara, ArcelorMittal Galati, ameninta cu plecare, spunand ca nu va mai putea face business ca urmare a costurilor mari cu energia. Conducerea combinatului siderurgic se plange ca statul a influentat piata energiei electri