Planul Urbanistic General indică strategia de dezvoltare a unei localităţi. Logic, coerent şi imperativ, un PUG bun poate face diferenţa dintre un oraş capabil de creştere armonioasă şi unul condamnat haosului. Cam cum s-a întâmplat multă vreme cu Oradea care, construind fără reguli, s-a revărsat peste câmpuri lăsând în vatra veche uliţe desfundate.
Noul regulament de urbanism va interzice extinderea intravilanului pentru următorii 10 ani. "Avem în intravilan 2.500 de hectare pe care oraşul se poate dezvolta", spune primarul Ilie Bolojan. Iar asta e numai una din surprize...
Modernizare cu forţa
Proiectul PUG, făcut pentru 759.000 lei fără TVA de asocierea firmelor Planwerk, IHS România şi Vitamin Arhitects, oferă soluţii noi la probleme vechi. Unele de-a dreptul şocante pentru conservatori. Propunerea de demolare a unui front de case din străzile Avram Iancu şi Sucevei, pentru lărgirea trotuarelor şi amenajarea unui inel ocolitor al zonei centrale pe direcţia străzilor Sucevei, Magheru, Petofi, Menumorut şi Decebal, a surprins pe toată lumea. Cerută de primarul Ilie Bolojan (foto), măsura urmăreşte tocmai eliminarea traficul auto din centru şi transformarea pieţelor Ferdinand şi Unirii în zone pietonale.
Noul PUG mai propune construirea unui inel ocolitor dincolo de centură, care să scoată traficul greu din zonele locuite. Noua centură ar urma să fie racordată la DN1 în dreptul comunei Oşorhei şi ar ocoli Oradea prin dreptul CET II, înaintând spre vest pe un pasaj suprateran construit peste calea ferată din Sântandreiului. Drumul va străbate câmpurile pe direcţia Frigoexpres cu traversarea Crişului Repede pe un pod nou, şi se va lega de viitoarea autostradă în Biharia urmând DJ 190.
Documentul mai prevede amenajarea de piste de biciclete de-a lungul cursurilor de apă şi între zonele turistice, construirea de pasaje peste centură şi amen