Consumatorii au nevoie de o mai bună informare pentru a face cumpărături online în siguranţă. Aceasta a fost concluzia mesei rotunde “Comerţul online. Dialog privind drepturile consumatorilor”, care a reunit ieri, la Bucureşti, reprezentanţi ai autorităţilor, ai organizaţiilor neguvernamentale pentru consumatori şi ai companiilor din România.
„Majoritatea problemelor pe care le întâmpină consumatorii sunt cauzate de lipsa informaţiilor complete, în principal a celor referitoare la identitatea comerciantului. Consumatorii trebuie să evite magazinele online care nu oferă date complete de identificare şi de contact”, a declarat Mihail Meiu, director în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).
ANPC sfătuieşte consumatorii ca, înainte de a achiziţiona un produs online, să verifice informaţiile despre comerciant (nume, adresă, e-mail, date de înregistrare la Registrul Comerţului), să citească cu atenţie condiţiile de vânzare, informaţiile despre produs şi metodele de plată, şi să verifice preţul final, cu toate taxele şi comisioanele incluse, de exemplu cele de livrare. De asemenea, Mihail Meiu a recomandat consumatorilor atenţie sporită atunci când sunt solicitate datele cardului de plată şi în niciun caz să nu ofere codul PIN, iar pentru o mai mare siguranţă poate fi utilizat un card separat, doar pentru tranzacţiile online.
Importanţa unei bune informări a consumatorilor înainte de a face o achiziţie online a fost subliniată şi de reprezentanţii comunităţii de afaceri. “Primul pas pe care un consumator ar trebui să-l facă este să se asigure că acel magazin online există, că are un istoric şi afişează pe site informaţiile obligatorii”, a declarat Mihai Pătraşcu, CEO al evoMAG.ro.
În cazul în care primesc un pachet gol în locul produsului comandat, consumatorii trebuie să s