Disperarea cu care părinţii îi obligă pe copii să înveţe le creează acestora o stare anxioasă, de aici şi până la depresie nemaifiind decât un pas. Congresul Asociaţiei Mondiale de Psihiatrie, care a avut loc recent în Capitală, a adus date îngrijorătoare: cinci din 20 de copii suferă de o tulburare psihică.
Cea mai frecventă boală în rândul copiilor este depresia, potrivit psihologului Spitalului Clinic de Neuropsihiatrie Pediatrică (LSM) din Craiova. În prezent, aproximativ 2.000 de copii doljeni, cu diverse tulburări neurologice sau de psihiatrie pediatrică (tulburări de comportament de tip distructiv, tulburări de atenţie, de conduită - agresivitate faţă de animale sau oameni, furt; tulburări anxioase - inadaptare, tulburări din spectrul depresiei etc.), sunt în observaţie la această clinică. „Din păcate, depresia la copii este din ce în ce mai frecventă, cu debut în copilărie. Totul este din vina familiei şi a sistemului educaţional. Sistemul de învăţământ, din nefericire, în ţara noastră este bazat pe memorare. Este greu pentru un copil de clasa a II-a, de exemplu, să meargă de la această vârstă la olimpiade sau concursuri şcolare. Am, de exemplu, pacienţi copii care în ciclul primar merg chiar şi la trei, patru meditaţii. Nu de puţine ori am avut copii cu stări de oboseală excesivă, extrem de irascibili, care plâng inexplicabil. Părinţii sunt extrem de solicitanţi, perfecţionişti, cu un nivel de aspiraţii mult prea ridicat pentru copiii lor, pe care îi împing permanent către performanţă. Este vorba şi de frustrările acestor părinţi, care încearcă pentru copiii lor ceea ce ei nu au realizat pe plan profesional. În acest context, din cauza stresului crescut la care sunt supuşi micuţii, a crescut şi adresabilitatea către serviciile psihiatrice sau psihologice. Este inacceptabil, de exemplu, ca pe perioada unei vacanţe un copil să aibă chiar şi 800