Nici n-a intrat bine în vigoare că e deja contestat în instanţă. Tot mai mulţi şoferi sălăjeni au dat în judecată statul român şi cer să le fie restituiţi banii plătiţi pentru timbrul de mediu. În paralel, peste mii de oameni au semnat o petiţie online de schimbare a legii care îi obligă să plătească noua taxă.
Avocaţii spun că persoanele care cer banii înapoi în instanţă pe timbrul de mediu au toate şansele mari să-i primească. Numai la Tribunalul Sălaj au fost înregistrate deja zeci de cereri de restituire a banilor plătiţi pe timbrul de mediu. Totodată, şoferii din toatză ţara, nemulţumiţi de timbrul de mediu, s-au unit pe internet, unde a fost lansată o petiţie de schimbare a legii (http://jostimbrudemediu.info/). În doar două săptămâni s-au strâns 11.000 de semnături. Odată strânse 100.000 de semnături online, proiectul de lege poate ajunge pe masa parlamentarilor.
Într-un document elaborat de Ministerul Mediului se arată că taxa va rămâne la aceleaşi cote pentru maşini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice, nu va fi plătit nimic.
Conform noii formule de calcul, suma de plată va scădea cu 60 la sută pentru Euro 2, cu 80 la sută pentru Euro 1 şi cu 90 la sută pentru non-euro. Cuantumul taxei pentru maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2, cu tehnologii mai învechite, va fi totuşi mai mic decât cel actual, mergându-se pe ideea că aceste maşini au o durată scurtă de funcţionare şi, deci, vor polua pentru un interval mai mic.
Fiscul va calcula suma reprezentând timbrul de mediu pentru autovehicule şi va emite decizia privind stabilirea sumei în cel mult două zile lucrătoare de la depunerea documentaţiei complete, iar pentru autovehiculele în leasing termenul este de maxim cinci zile, potrivit unui proiect de ordin al ANAF.
Taxa va fi însă calculată diferit pentru maşinile cu motoare pe benzină şi pentru cele cu