Copiii care nu au şase ani împliniţi la începerea anului şcolar trebuie să facă 16 puncte la fişa de evaluare. Întrebările din fişă vizează capacitatea copilului de a învăţa noi noţiuni.
Ca să fie primit la şcoală în clasa pregătitoare, un copil care nu are vârsta de şase ani împliniţi la începerea anului şcolar trebuie să facă cel puţin 16 puncte, din 29, la evaluarea psihomotorie care precede înscrierea la şcoală. Asta nu înseamnă că trebuie să cunoască lucruri savante, să ştie să scrie sau să citească. Întrebările şi exerciţiile din fişă urmăresc să stabilească dacă prichindelul are capacitatea de a se orienta, dacă înţelege limbajul şi se poate exprima corect şi dacă are abilităţile necesare de a învăţa.
“Fişa de evaluare urmăreşte abilităţile generale ale copilului, în primul rând capacitatea de a înţelege şi de a învăţa noi noţiuni. Nu este obligatoriu să cunoască literele şi cifrele pentru a fi considerat apt pentru şcoală. Copilul trebuie să ştie care este dreapta şi care este stânga, să se orienteze temporal, să cunoască anotimpurile, zilele săptămânii, momentele zilei, noţiunea de «astăzi» sau «ieri», să cunoască, formele, culorile, să poată înţelege sarcinile şi să aibă un vocabular format. Aplicarea acestor teste este foarte utilă şi pentru părinţi, care, cu acest prilej, pot afla care sunt punctele tari şi punctele slabe ale copilului lor şi cum îi pot ajuta. Fişele au fost rezolvate foarte bine de copii – părinţii, în schimb, au fost foarte emoţionaţi”, a spus psihologul Monica Pellegrini, de la Școala “Alexandru Ioan Cuza”.
Câteva sute de copii din judeţul Neamţ, care nu vor avea şase ani împliniţi la momentul începerii anului şcolar, au trecut deja pe la psiholog, marea majoritate a acestora primind avizul favorabil. “Au fost îndrumaţi spre grădiniţă, spre grupa mare, doar câţiva copii care nu frecventaseră deloc grădin