Ar putea deveni transportul public gratuit în România, pe modelul unor orașe europene? ”O întrebare foarte grea, la care nu voi ști să răspund nici anul acesta și nici anul viitor. Nu pentru că nu mi-aș dori ci, pur si simplu, acest lucru implică o adevărată desfășurare de forțe. Nu cred că suntem pregătăți. Cel puțin nu acum”, vine răspunsul sincer al unui reprezentat din industria locală de transport public.
Exemplul adus în discuție este, bineînțeles, capitala Estoniei unde, de la începutul acestui an, transportul public este gratuit pentru rezidenţii capitalei şi pentru elevi şi studenţi, indiferent de localitatea de reşedinţă a acestora.
Conform ultimelor statistici oferite de municipalitatea din Tallinn și făcute public la un eveniment organizat recent la Sibiu, după primele șase săptămâni s-au înregistrat cu 10% mai mulţi călători cu autobuzul, tramvaiul şi troleibuzul. Această situaţie a făcut necesară mărirea frecvenţei şi a numărului de vehicule pe rutele cu cea mai mare creștere a numărului de pasageri.
De asemenea, peste 4.000 de persoane s-au înregistrat ca rezidenţi ai Tallinn-ului, crescând astfel şi încasările la bugetul primăriei.
”Ipotetic vorbind, o astfel de decizie, luată la nivelul marilor orașe din România, ar elimina blocajele în trafic și ar conduce, probabil, la scăderi ale vânzărilor de autoturisme”, adaugă, ”mai în glumă, mai în serios”, același reprezentant din industria de transport.
Din ce în ce mai aglomerate şi mai poluate, zonele urbane şi periurbane ale ţărilor europene se confruntă astăzi cu necesitatea de a dezvolta sisteme de transport integrate, cu infrastructura aferentă, care să corespundă principiilor mobilităţii durabile. Acestea trebuie să ajungă să respecte orientările Uniunii Europene în ceea ce priveşte protecţia mediului, răspunzând în acelaşi timp şi problemelor sociale. @N