Uitați pentru un moment de trenurile cu viteze amețioare pe care le-ați întâlnit pe undeva, prin Occident, și imaginați-vă că vă aflați în Trenul Regal, unde „s-au ținut“ multe secrete și care a plimbat mulți regi și șefi de stat. Fără aer condiționat sau wireless.
În oglinda de cristal de Bohemia, imaginea este clară, perfectă, ca și când timpul nu s-a uitat deloc în ea. Doar lucrurile din jur, care întregesc imaginea trenului de epocă, s-au lăsat șterse de ani și au căpătat un miros vechi, înțepător pe alocuri. Trecând prin culoarul îngust, care străbate cele cinci vagoane, te pierzi câteva secunde în amintirile vremurilor și ești frapat de culoare grena care domină spațiul acela limitat, cu amprenta stilului Art Deco. „Trenul Regal este la fel de frumos“, te trezește nea Gică din visare. Pare a fi desprins dintr-o poveste de acum aproape 85 de ani, cu privirea cuminte a unui șef de tren din 1928, la unison cu ținuta aproape militărească. Își amintește de prima oară când a condus trenul, prin 1977, „ca mecanic“. „În 1928, circula cu 120 km pe oră. Acum, din cauza unor restricții, circulă cu doar 70 km pe oră“, face el o scurtă precizare. Nea Gică lucrează pe locomotive cu abur și, din când în când, se află în slujba Trenului Regal, unde face „una, alta“. Ultima călătorie a fost în compania Casei Regale, în toamna anului trecut, de la București la Alba Iulia, cu Principele Radu și Principesa Margareta. O călătorie pentru care însăși Casa Regală a plătit. „A fost un eveniment plătit“, vine cu o confirmare Octavian Covali, administrator special al Societății Feroviare de Turism (SFT), în ograda căreia se află trenul. Și nu este deloc o întâmplare: Trenul Regal poate fi folosit, în prezent, în scop turistic, dar și pentru diferite filmări, pentru acțiuni artistice și de promovare. „Funcționează ca un tren la comandă. Costurile se evaluează la fiecare călăto