2013 este anul in care industria auto reincepe cursa pentru suprematie dupa intrarea in criza. Vantul schimbarii vine de peste Ocean, unde tocmai s-a incheiat Salonul Auto de la New York.
Dupa 2008, producatorii au lasat-o mai moale cu proiectele futuriste si s-au concentrat pe cum sa supravietuiasca. Prin urmare, anii trecuti au fost saraci in noi aparitii, masinile low-cost si face-lifturile, mai mult sau mai putin reusite, fiind singurele atractii de la saloanele auto.
Anul acesta insa, lucrurile s-au schimbat in bine! Pentru ca marile companii au reluat proiectele mai vechi sau au continuat cu proiecte noi si au prezentat publicului o avalansa de noi modele, dintre care s-au remarcat SUV-urile. Numarul mare de masini noi arata, in opinia analistilor, o revigorare a pietei auto americane, cuplate cu o iesire, cel putin partiala, din criza. Cererea americana ar putea, la randul ei, sa traga dupa ea si piata europeana.
Totusi, unele efecte ale crizei au ramas bine. Criza i-a facut chiar si pe cumparatorii americani sa fie mai constienti asupra costurilor pe termen lung, iar producatorii au inceput sa ofere versiuni mult mai economice decat odinioara. Daca pana acum masinile americane in sase cilindri erau foarte raspandite si industria auto americana s-a schimbat, iar acum motoarele in patru cilindri acopera o gama tot mai larga. Distanta dintre America si Europa a inceput sa se reduca, insa este inca foarte departe de convergenta. Avem insa motive sa credem ca vom vedea pe autostrazile americane cu 8 benzi, Logan-uri MCV? Nu prea curand.
De ce exista diferente atat de mari intre Europa si America?
Pretul carburantului
Analisti sunt unanimi in ceea ce priveste motivul care desparte fundamental piata americana de cea europeana: pretul combustibilului. Desi americanii platesc doar jumatate fata de europeni, nici acum nu si-au r