Războiul dintre breasla bijutierilor şi reprezentanţii statului pe tema introducerii marcării obligatorii a metalelor preţioase ia amploare.
În vreme ce comercianţii suţin că noul poanson va genera o scumpire de până la 10% a bijuteriilor, autorităţile arată cu degetul nivelul fără precedent de nereguli din piaţa de profil şi spun că o intervenţie din partea statului este mai necesară decât oricând. „În vremuri de criză, oamenii investesc în aur şi işi doresc ca investiţia lor să fie sigură. Introducerea mărcii statului aplicată pe bijuterii reprezintă o certificare a conţinutului din obiectele din metale preţioase, o siguranţă a faptului că ceea ce cumpără corespunde cu realitatea”, a declarat Bogdan Cristian Nica, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).
O afirmaţie pe care o susţine cu rezultatele controalelor efectuate în rândul jucătorilor de pe piaţa de profil. Astfel, în urma celor 2.400 de verificări efectuate de ANPC de-a lungul timpului în rândul operatorilor economici de profil, autorităţile au constat că 50% dintre aceştia încalcă legislaţia în vigoare. Concret, 20% dintre obiectele din metale preţioase vândute sunt neconforme. Iar acesta este cel mai ridicat procent din întreaga Uniune Europeană, potrivit cifrelor oficiale.
Mai mult, din ianuarie 2011 şi până în aprilie 2013, au fost confiscate 200 de kilograme de argint şi 50 de kilograme de aur. „Comercializarea obiectelor din metale comune ca fiind metale preţioase a depăşit graniţele României deveninând aproape o problemă europeană. Zeci de persoane de naţionalitate română introduc şi comercializează ilegal, în state ale UE, sute de kilograme de bijuterii din alamă ca fiind din aur”, arată reprezentanţii ANPC.
Marca de stat, prezentă în 16 state ale UE
Neregulile depistate nu se opresc însă aici. Românii au cumpărat obiecte