de Dragoş BAKO
dragosbako@tribuna.ro
14 aprilie 2013 22:23
0 vizualizari
A-A+ Nici o mie de frunze pline de seva marketingului turistic nu cred c-ar reuşi să ne vândă în lume imaginea, mai bine decât am putea-o face noi, dacă am lăsa puţin deoparte fatalismul. Am mai spus-o şi cu alte ocazii, nu cred că românii sunt mai proşti sau mai răi decât nemţii, olandezii, francezii sau italienii. Săptămâna trecută, stând în preajma unor colegi de Uniune (de Uniune Europeană vreau să spun) mi-am întărit credinţa că, dacă mulţi oameni din lumea asta se uită chiorâş la România, nu e neapărat din cauza conducătorilor, nici a parlamentarilor sau miniştrilor, ci a noastră, a tututor, de la învăţătorul din Valea Seacă, până la medicul plecat să facă pe asistentul în Marea Britanie. Am văzut olandezi simpli care-şi prezentau ţara de parcă ar fi fost însuşi Egiptul Antic, am văzut francezi care vorbeau despre Franţa ca despre o minune a Universului, nemţi pentru care băgai mâna în foc, că sunt în`işi inventatorii apei calde şi mersului pe jos. Despre România auziseră câte ceva, ştiţi, ingredientele alea clasice, Schengen, orfelinate, drumuri proaste, tot tacâmul. Sincer să fiu, nu cred că Olanda are mai multe de arătat decât România, nici în materie de peisaje, nici de obiective turistice. Mă rog, cu Franţa şi Germania e altceva, dar nu ne-am propus să inventariem atracţiile lor şi să le aşezăm lângă ale noastre, ci doar să aruncăm un ochi asupra felului în care ştiu unii să ridice fruntea mereu şi a modului în care înţelegem noi să dăm găuri în pământ cu privirea. Dacă e ceva de admirat la olandezi, francezi, nemţi şi nu numai la ei, este felul în care ştiu acei oameni să îşi promoveze ţara, fără a fi şcoliţi în te miri ce strategii. Pentru olandezi Olanda e cea mai cea, pentru francezi la fel e Franţa, iar pentru nemţi, aşijderea-i Germania. Pentru t